facebook
newsletter

Newsletter - zapisz się!






Aktualnie znajdujesz się na: Strona głównaPrzeczytaj koniecznieBrakuje nam wszystkim WITAMINY słońca - D3

Brakuje nam wszystkim WITAMINY słońca - D3

    •  Ostatnimi czasy możemy zaobserwować znaczny wzrost zainteresowania Witaminą D3. Niewątpliwie przyczyną tej sytuacji jest powszechny niedobór w organizmie witaminy słońca. Dziś, za pomocą badań laboratoryjnych jesteśmy w stanie sprawdzić, czy powinniśmy suplementować witaminę D3.

       

      Badanie

      zakres/ jednostki

      Stężenie 25(OH)D w surowicy
            nmol/l                         ng/ml
      Deficyt 0-50 0-20
      Stężenie suboptymalne 50-75 20-30
      Stężenie optymalne 75-125 30-50
      Stężenie wysokie 125-250 50-100
      Stężenie potencjalnie toksyczne powyżej 250 powyżej 100
      Poziom toksyczny powyżej 500 powyżej 200

       

      Witamina D (cholekakcyferol) powstaje w skórze z pochodnej cholesterolu, która pod wpływem promieni UV przekształca się w prowitaminę D2, a następnie w witaminę D3.

      Strefa klimatyczna, nasłonecznienie mają więc bezpośredni wpływ na braki witaminy D w organizmie. Ludzie zamieszkujący kraje o dużym nasłonecznieniu zazwyczaj nie cierpią na nidobory witaminy D.


      DIETA

      Źródłami witaminy D3 w diecie są: żółtko jaj, masło, oleje roślinne, tłuszcze zwierzęce, wątroba, grzyby, drożdże. Niestety nie można przyjąć z pożywieniem potrzebnych do właściwego funkcjoowania organizmu odpowiednich dawek witaminy D, ponieważ pożywienie nie zawiera ich w wystarczającej ilości.

       

      NISKI POZIOM WITAMINY D3 W ORGANIZMIE MOŻE BYĆ PRZYCZYNĄ:

      • depresji
      • zaburzeń snu
      • zmęczenia
      • bóli mięśni
      • bóli pleców
      • bóli głowy
      • alergii na słońce
      • alegii na pyłki
      • zawrotów głowy
      • osteoporozy
      • uczucia zimna w dłoniach i stopach.

       

      WAŻNE

      1. Wg badań Nurses Health Study, Framingham stwierdzono przy niskim poziomie witaminy D3 wzrost zachorowań na choroby autoimmunologiczne jak: SM, artroza, Lupus erythematodes, stany zapalne jelit.
      2. Swierdzono bezpośredni związek pomiędzy przyjmowaniem witaminy D3 a zachorowaniem na cukrzycę typu II, gdy dochodzi do zmniejszonej produkcji insuliny.
      3. Osoby otyłe potrzebują 2 x więcej witaminy D, jej niedobory mogą być przyczyną problemów z utratą wagi pomimo stosowania diety i ćwiczeń.
      4. Braki witaminy D uniemożliwiają właściewe przyswojenie wapnia, co z kolei prowadzi do osteoporozy i łamliwości kości u osób starszych. Z innych badań wynika, że odpowiedni poziom Witaminty D chroni przed rozwojem: raka piersi, prostaty, jajnika i jelita.

      Źródło: Beata Peszko: " WITAMINY Mój sposób na zdrowie"